Radiostation Ra-706
Radiostation Ra-706
Radiostation Ra-706 MT togs fram för att ersätta radiostation Tmr-16 i TLF-kärror och vid målplatser. Med dess unika uppbyggnad med tre mottagare och en sändare samt anpassning att användas för flygtrafikledning med en operatör kom den även att användas för andra applikationer. Bland annat av Luftfartsverket vid Ledningscentraler (LC) samt vid mindre statliga flygplatser. Radiostationen ingick i gruppen Flygledningsradio som var en del av Markradiosystem FYL (länk till AEF).
Huvuddelen av radiostationerna installerades i TLF-kärror vid militära flygbaser (Bas 60 och Bas 90) där den integrerades med flygbasens Markradiosystem FYL via Radiomanöverenhet RAME. Genom detta kunde andra trafikledare på flygbasen använda RA 706 och TLF kunde använda de fast installerade radiokanalerna för flygtrafikledning. Radiosystemets redundans ökade därmed betydligt.Ra-706 installerad tillsammans med Radiomanöverenhet RAME i TLF kärra
Radiostationen beställdes 1981 från Becker Flugfunkwerk i Västtyskland som utvecklade och tillverkade 95 enheter för flygvapnet och ett 25-tal enheter för Luftfartsverket.
Radioutrustningen visade sig mycket väl fylla det behov som den utvecklats mot och det resulterade i att den anskaffades för ett flertal andra användningsområden. År 2007 är fortfarande ett antal RA 706 i operativ drift.Teknisk data
Mottagarna
Känslighet
≥ 10 dB (S+N)/N – 99 dBm, 1000 Hz 80 %
SINAD
75 dB mellan 50-400 MHz
107 dB mellan 40-45 och 142-154 MHz
Brusspärr
Carrier to noise
Override
Stängd brum och brus ≥70 dB
Aktionstid
≤50 msek
ANR
Mellan -99 till + 1 dBm ≤ 3 dB
Distorsion
≤8%
LF-karakteristik
300-3000 Hz
Sändaren
Uteffekt
0-15 W
Modulationsgrad
80 %
Dämpning, icke
40-45 MHz ≤ 120 dB
önskade signaler
142-154 MHz ≤ 135 dB
50-400 MHz ≤ 68 dB