FHT loggo Försvarets Historiska Telesamlingar

flygvapnet loggo

 

Trafikledare vid fältet, TLF

 

TLF-kärra 813 MT + 814 MT (M5043-813014, M5043-814014)

Utvecklingen av TLF-kärran beställdes 6 september 1961 och leveranserna påbörjades några år senare.

Den var i operativ drift under mer än 40 år och under denna tid utbyttes och modifierades de flesta av utrustningarna. Denna beskrivning innehåller därför bara några exempel på ingående utrustningar.

TLF-kärra 812 MTTLF-kärra 813 MT_2

TLF-kärra 813 MT

KPL-bilen som togs fram i mitten av 50-talet började att bli otidsenlig och när Bas-60 projekterades togs beslut om den skulle ersättas av en TLF-kärra. TLF var förkortningen på ”Trafik Ledare Fält”. Trafikledaren (TL) vid Bas-60 var placerad under jord i en kommandocentral (Kc) på ett säkert avstånd från banan. Stril-60/Bas-60 medförde att jaktflygplan stod i högsta beredskap vid flygbasen och kunde starta på startorder från Lfc och med styrdata ledas mot fientliga mål. Därför behövdes en TLF som kunde meddela TL om hinder fanns på banan för att stoppa starten.

Ett tekniskt underlag vid framtagning av prototyp angav att TLF-kärran skulle bestyckas med:

  • Två manöverplatser med Expeditionspanel Rk-01, Manöverenhet Fmr-7, 2 st Fmr-16.
  • Radiostation Fmr-7
  • Två kanaler Rk-01
  • Basradio Fmr-12 B
  • Pejl Fmrp-7
  • Telefonutrustning
  • Manöverutrustning för banbelysning och utrullningshinder
  • Plats för värnpliktigt väderbiträde vars uppgift var att med hjälp av vindmätare, lufttrycksmätare, termometer samt kikare lämna underlag till meteorologen på flygbasens stabsplats om den aktuella vädersituationen runt flygfältet.
  • Molnhöjdmätare som bestod av en sändare med en ljusstark lampa, som via en lins belyste undersidan på molnen.   
  • När KC inte var bemannat fanns möjlighet att manövrera all nödvändig utrustning direkt från TLF-kärran.

Den 22/9 1961 beställdes ”Utveckling av rörlig radioanläggning” och beslut om serieanskaffning av TLF-kärror togs av Fs/Op den 19/1 1962. Under 1964 beställdes 61 TLF-kärror för Huvudbaser från firma Plåtprodukter.

Radiomässigt beställdes 122 ”Radiolådor” (som senare fick benämningen TMR-16) från SRT av vilka 61 skulle finnas i TLF vid huvudbas och 61 för TLF vid reservbaser. Radiolådorna skulle innehålla 3 Sändtagare Fr 16 som tillverkats av AGA som flygradio men som av tekniska skäl inte kunde användas för sitt ändamål utan fick bli markradiostationer.


KFF/Radiobyrån hade 1957 beställt utveckling av ett radiosystem för marksambandet för Bas -60 som benämndes Markradiosystem Fmr-12. I detta system ingick en portabel radioutrustning Fmr-12B som placerades i TLF för dess behov av marksamband.

 

Radiostation Tmr-16Radiostation Fmr-12B

Radiostation Tmr-16                               Radiostation Fmr-12B

Den äldre manöverutrustningen för radio (Expeditionspanel) som ingick i Tmr-16 hade tekniskt blivit föråldrad och dess motsvarighet i det fasta radiosystemet blivit utbytt. Tmr-16, som utvecklats 1963 visade även den åldringstendenser och beslut togs 1977 om ersätta utrustningen.

En ny teknisk modern radiomanöverenhet benämnd RAME utvecklades av Bofors Aerotronics och infördes i samtliga TLF-kärror. 1980 beställdes från Becker Flugfunkwerk i Tyskland en ny radio, Ra-706, som ersatte Fr-16. Fr-16 hade 50 KHz kanalseparation som inte fyllde Luftfartsmyndigheternas krav. Det första basradiosystemet ersattes under 80-talet med ett nytt radiosystem som för radion i TLF-kärran innebar att en ny radioantenn anskaffades från Allgon. Det var en stackad antenn med basradioantenn på toppen och en VHF-antenn under. Se bild nedan. De nya radiosystemen började att  installeras i TLF-kärrorna under slutet 80-talet.

Nytt ra-system bas

Den första pejlen som ingick i TLF-kärrorna var Markradiopejl Fmrp-7. Den hade under mitten av 50-talet köpts in för att ersätta Fmrp-V. Under 80-talet ersattes Fmrp-7 av markradiopejl Fmrp-11.

Fmrp-7 manöverpos i TLFPejlantenn Fmrp-11

Pejl Fmrp-7                                Fmrp-7 manöverpos. I TLF           Pejlantenn Fmrp-11


TLF-KärraTLF-kärra_mini


Dokument som innehåller mer information om TLF:

Flygbassystemet Bas60 (1,3 MB) Författare: Jörgen Rystedt. (F04/05)

Flygbassystem 90 (2 MB) Författare: Jörgen Rystedt. (F02_09)

Flygvapnets radiosystem, del 1, 1916-1945 (28 MB) Författare: Arne Larsson. (F13/09)


Artiklar ur Underrättelser från flygledningen (Ufl)

Flygsäkerhetstjänst - Trafikledning från TL-vagn (nr 2/52)